25 december 2013

Frostade glasburkar

Idag så blev jag så äntligen färdig att testa den där frostlacken för glas, jag gjorde ett par förstagångs misstag, men jag kommer testa fler gånger.

Jag började med att använda vanligt decoupagelack för att fästa servetter på locken och en bild på glasburken, jag tror att just decoupagelacken gjorde bilden lite gul när jag brände det i ugnen. Hade jag bara läst på frostlackens flaska så hade jag sett att man kunde ha den både som lack och lim.

Misströsta inte för det blir randigt och ojämna penseldrag och det frostade framträder
inte förrän lacken torkar. Det blev faktiskt ganska jämnt sedan det hade torkat, man bränner det i vanlig ugn, 160grader i 30minuter.

På den ena burken klippte jag ut ett hjärta som jag fäste på burken med hjälp av spraylim, sedan när jag hade målat hela burken med frostlacken så rev jag bort hjärtat så det blev som ett litet klart fönster in i burken, blir fint både som ljusburk eller som syltburk.
 
Jag glömde fota locket till denna, men här får ni ser hur den ser ut som ljuslykta, ett litet band uppe omkring hade inte skadat.
 
Ett enkelt sätt att piffa till helt vanliga glasburkar, återbruk med saker som de flesta har hemma i sina skafferier, det finns frostlack i sprayform men det blir billigare och drygare att köpa det på flaska.
 
Imorgon blir det kanske ett par burkar till =)
 
 

Inga kommentarer: