6 april 2013

Förgjord nyttig frukost

Jag är otroligt morgontrött vilket ofta har gjort att jag har hoppat över frukosten och skyndat iväg till jobbet istället, men nu försöker jag skapa lite bra vanor och har hittat en frukost som passar mig bra. Man gör den på kvällen och ställer den i kylskåpet över natten, sedan är det bara att plocka fram och äta på morgonen, man får hälla på lite mer mjölk på morgonen eller blanda i lite Turkisk youghurt tex.
Jag höftar så jag har inget exakt recept men ungefär såhär.

Det här har jag i:
2dl Mjölk (jag har sojamjölk)
2dl Havregryn
1tsk Chiafrö
0,5-1tsk Agavesirap elr. honung
Smaksättning:
1msk Kakao
Kanel
1msk Jodnötssmör

 
Chiafröna ger en geleaktig konsistens när de läggs i blöt, men dom är också väldigt nyttiga, dom innehåller massor av Omega-3, kalcium och järn, dom är bra för magen, dom balanserar blodsockret mm.



Man kan göra väldigt många olika smakkombinationer:
Äppelmos och nötter
Bär och frukt
Mosad banan och kakao
Ingefära och kanel och kardemumma
Vanljarom och äpple
osv osv.
  

Inga kommentarer: