18 juni 2012

Rakukurs

Om ett par veckor så ska jag gå en rakukurs, vilket ska bli spännande, jag har googlat bilder för fullt, är dock något orolig att jag ska hitta ännu en hobby, hinner inte med dom jag har ju.

Raku är en Japansk bränningsteknik från 1500-talet, man torkar och glaserar keramiken över en glödbädd, sedan bränner man i en vedeldad ugn, man lägger de glödheta skålarna i sågspån och vatten och får den sotade och krackelerade ytan. Typ, jag vet inte med säkerhet, det är en nybörjar kurs =)

Det är så snyggt med bara helt vita alster och de mörkgrå sprickorna.

Turkost mot det jordiga råa och bruna, japp det gillar jag också.

Det är ju som gjort att göra ägg i denna tekniken.

Älskar dessa husen.


De råa kanterna passar så bra till denna teknik som görs ute i det fria på ett vilt och rått sätt.










 Det rostiga skrovliga möter oljefläck, hoppas jag på att kunna få till på kursen.




Nu ska jag försöka slita mig från datorn och faktiskt åstadkomma något i verkliga livet, IRL så att säga, det har varit lite si och så med det på sista tiden, mycket snack och lite verkstad.


Inga kommentarer: