11 november 2014

Halvnyttiga Havre och Chokladmuffins

Jag har alltid tyckt det varit kul att laborera med recept och nu har jag börjat göra helt egna recept, himla kul faktiskt. När man försöker äta lite nyttigt men ändå blir sugen på något gott då får man vara lite uppfinningsrik =)
Receptet innehåller inget mjöl, inga ägg och inget tillsatt socker förutom det i chokladen och den kondenserade mjölken.
 
 
Havre & Bananmuffins med choklad  12st
 
2 Bananer (mogna)
1 burk Kondenserad mjölk
1/2dl Mjölk elr Sojamjölk
4-5msk Jordnötssmör
5-6dl Havregryn
100g Mörk Choklad
 
Sätt ugnen på 200grader.
Om du har en liten mixer så kör bananer, kondenserad mjölk, mjölk och jordnötssmör till en slät massa. Det går såklart bra att mosa bananerna för hand annars. Hacka chokladen grovt och rör ner i smeten tillsammans med havregrynen det ska vara en ganska tjock smet men fortfarande en smet.
Om ni har osaltat jordnötssmör så kan ni ta en liten nypa salt också för att höja chokladsmaken. Häll upp i muffinsformar, ställ dem gärna i en muffinsplåt för det är en ganska tung smet, den jäser inte så man kan fylla dem upp till kanten.
Grädda i 15 till 20minuter.
 
Dom är ganska mäktiga men samtidigt väldigt saftiga, min mamma tyckte jag hade i lite för mycket choklad men jag gillar det. Vill man göra dem lite nyttigare så kan man ta osötad kondenserad mjölk.
Kommentera gärna vad ni tycker om dem om ni provbakar =)

 

Inga kommentarer: