11 mars 2014

Kollage och akvarell

Det har varit mycket smyckeprojekt här nu en tid, men nu har akvarellfärgerna åkt fram efter  många års djup vila.

Jag började med att grunda hela akvarellpappret i en ljusgul/ockrafärg.

När den första akvarellfärgen hade torkat så plockade jag fram en schablon i lite medaljongmönster och lite decoupagelack, sedan stöpplade jag i lack i schablonens mönster.
Det syns bara i ett visst läge så det var svårt att få med det på bild.

När lacken hade torkat så sprayade jag hela pappret med vatten och släppte ner akvarellfärg i orange, rosa, lila, ju mörkare färger desto mer framträder mönstret från schablonen.
Nu fäster inte akvarellfärgen där lacken sitter och den första färgen du målade lyser igenom, det bli bäst effekt om du har en rätt ljus bakgrundsfärg som lyser igenom.

Lite bruna stämpeltryck och sedan drog jag lite brunt runt kanterna på hela pappret.

Ett gammalt foto som jag hittat på nätet skrevs ut på vanlig skrivare, lite gamla bokblad och ett litet tårtpapper. Halsbandet och hårsmycket fyllde jag i med en guldig och glittrig gelpenna.

Här är det färdiga resultatet, försökte vara lite wildandcrazy på ramen
men det blev mest konstigt...
 
Gjorde ett par andra enkla målningar i söndags när vi hade pysseldag med jobbet men dem har jag inte fotat ännu.
 
 

Inga kommentarer: