21 december 2013

Valnöts & Chokladkakor

Här komner receptet på kakorna som jag bakade häromdagen.

 
200g smör
2dl socker (jag tog hälften Muscovadosocker)
1tsk Vaniljsocker
1,5tsk Bikarbonat
4dl Havregryn (jag tog fiberberikade)
2,5dl Vetemjöl
2,5dl Grovhackade valnötter
100g Grovhackad choklad (eller 2dl hackade torkade äppelringar)
 
Vispa smör och socker mjukt, jag körde det i matberedare, blanda i vaniljsocker, bikarbonat, och vetemjöl och mixa igen. Blanda för hand i havregrynen och nötterna och chokladen.
Rulla små köttbullestora bollar och lägg på plåtar, det bli ca30st.
Grädda i 175grader i 14-15minuter.
 
Dom blev krispiga och goda, tyvärr fick jag inte tag på äppelringar vilket jag var nyfiken på att testa, nu till jul skulle man kunna tillsätta lite kanel också.
 
 

Inga kommentarer: