3 augusti 2013

Första löd-försöket

Igårkväll testade jag för första gången att löda i tenn och göra smycken. Jag kan säga att det var inte så lätt som jag trodde, det hade nog varit lämpligt att testat på något annat först. Men med lite träning så ska jag nog få kläm på det, ett vanligt nybörjarfel man gör är att man vill rätta till små bubblor och andra ojämnheter och ju mer du försöker fixar till desto fulare blir det. Skulle behöva en annan pennspets också, den jag har nu är spetsig, det ska vara lättare med en som är bred och platt.

 
Man behöver en lödstation, blyfritt tenn, speciell metallsudd att dra ren pennan i, fluxfett, koppartejp, klämmor mm.
 
Ja det blir till min stora besvikelse inte så bra närbilder med min nya telefon, men så ser ni kanske inte heller min något ojämna ram =)
 
Framsida

Baksida
 
Hänget ska överlämnas ikväll, får se vad mottagaren tycker, funderar på att hänga i en liten pärla också uppe i öglan.
 
 

Inga kommentarer: