25 april 2013

Målat skåp för pysseländamål

Nu har efter många om och men det gamla skåpet som jag målat om kommit in, och med många om och men menar jag att det gick inte riktigt som jag hade planerat. Jag började med att slipa ner det för det var i en mörkbrun färg som jag inte ville ha, bara att slipa i alla skrymslen och vrår tog sin lilla tid, sedan grundmålade jag det, hitills är allt frid och fröjd. Men sedan när jag går på det första lagret lackfärg, då reser träfibrerna sig, så det ser inte klokt ut hur jag än gör, jag testar att måla ännu ett lager i förhoppning om att det jämnar ut lite, det gjorde det icke! Då fick det torka och sedan gick jag på och slipade igen, också målade jag i tisdags ännu en gång med lackfärg, och då var jag så trött på skåpet att jag målade och gick sedan, vilket ledde till att jag glömde kolla om det rann, det blir rätt lätt droppar under hörn osv men det kan ta ett litet tag innan det rinner ner. Givetvis blev det en del rinndroppar, men det syns att det är handgjort tänker jag, så nu är eländet inne, och det var så roligt att lägga i alla pysselgrejorna att jag nästan har glömt allt strul, här kommer bildbevisen.... 
 
Här har jag hängt upp beslagen som jag spraymålade med en matt grå Zinkfärg.

På avstånd syns inga skavanker, till vänster har jag glasburkar med snöre, knappar osv, till höger har jag lite gamla böcker som jag river ut blad på när jag pysslar. Den bruna tavlan som sticker upp är en canvas som jag börjat på för lääänge sedan, jag gjorde en bakgrund som ser ut som rost ganska nöjd med det, men så skulle jag måla en kvinnlig gestalt hade jag bestämt och då tog det tvärstopp, den får stå där och påminna om min feghet att måla männsikor.

I mitten är där fyra grunda lådor som passade perfekt till alla min pärlor och smyckedetaljer, här syns de grå beslagen på lite närmare håll.
 
En skål med lite blandade gamla manicklar och ett foto på farfars gamla cykel fick också vara med.
Vad tror ni om att spraymåla trägubben i grå zinkfärg, jag behöver smakråd?
 
Nu skulle man ju önska att man fick sätta sig och pyssla på sin lediga dag, men då finns det tusen andra grejor jag måste göra först, typiskt.. men ikväll så börjar jag nog på en ny tavla till skylten på jobb.
 
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Det blev jättefint! Jag hade målat gubben med zinkfärg,tror det blir jättefint! Pyssla på! Kramar Åsa