28 juli 2012

Piffad kakburk

Jag bestämde mig för att göra om en ful gammal kakburk, det blev ganska många lager och ganska mycket jobb, men burken var gratis =)

Här har vi fulburken i sin fulla skönhet, när man limmar på servetter så måste det vara grundat med vitt för att mönstret ska framträda. Jag har provat att grundmåla plåtburkar med vanlig vit hobbylack men det håller dåligt, så därför limmar jag på silkepapper för att få en bra grund att måla på. 

Jag använder ett Decoupage lack/lim också köper jag gamla klädesmönster billigt på loppis, det gör inget att det silkepappret är brunt, jag ska ju ändå måla över, det går ju givetvis lika bra med vanligt silkepapper.

Servetter och silkepapper blir alltså i princip genomskinliga när man limmar på dem, men när detta lager har torkat så grundmålar jag med vanlig vit hobbyfärg.

Här har jag börjat limma på servetten med Decoupagelimmet, det blir lite rynkor men det är bara charmigt.

Jag målade locket i en rosa färg, när jag skulle måla ett lager till så lyckades jag välja fel flaska, den första machade perfekt men denna fick gå bra också, hade ingen lust att måla ännu ett lager. Sedan använde jag mina Martha Stewartstämplar som ser ut som små virkade dukar, använde en vattenfast stämpeldyna i rosa.


Det blir många lager som ska torka så det tar lite tid, men jag blev sugen på att göra fler som matchar men ändå inte, det är ju ett billigt pyssel, varför inte baka kakor och ge bort i en personlig burk, man kan ju skriva ut gamla foto och annat och limma på.


Inga kommentarer: