6 juli 2012

Betonggjutning & Loppis

Ville bara komma med ett litet tips för sommaren, om ni gillar beonggjutning så kan det vara all idé att besöka en loppis i sommar. Man kan hitta en massa plastskålar och annat kul som man kan använda som gjutform, och oftast så kostar dom nästintill ingenting.

Här kommer några av mina skapelser som är från tidigare somrar, har inte hunnit gjuta något i år.

Man kan köpa billiga porslinstallrikar som man krossar och använder bitarna som mosaik, här har jag gjort ett grytunderlägg.

Här tryckte jag ner en virkad duk för att få ett fint mönster, syns dock dåligt på bilden.

Toa och köksrullehållare.

Istället för att gjuta på rabarberblad så använder jag daggkåpa blad blir söta små fat som man även kan ha inomhus, till tvål osv.

Här gjuter jag husväggar och tak i papplådor med frigolit som styr upp formen.

Här har jag limmat ihop allt, inte så exakt gjort men dock ett hus, humlorna har varit och inspekterat.

Två olika väggljushållare, på denna har jag tryckt i spegelmosaik, böjde till ståltråd som ljuskopphållare.


En båtformad skål med avtryck av Ormbunkeblad.


På vissa gjorde jag en liten hållare med hål för en armeringspinne under, så kan man få upp dem i höjd, antingen som ett fågelbad, marshallhållare eller som här till taklökar mm.

Köpte mandelmussleformar mm på loppisar,gjöt många som jag sedan limmade ihop.

Det bästa är att leta upp formar som är i ganska mjuk plast så man kan lirka ur dem lätt, och glöm inte att olja ordentligt innan. Det är spännande att gå på loppis och titta med helt andra ögon än man brukar, man tittar ju bara på form och material, vad kan man trycka ner osv, kanske gamla spelkulor till ett grytunderlägg, man kan trycka ner glasvaser och lyktor i betongen såkan de stå ute utan blåsa omkull.
Jag har sett att man fyller söta små barngummistövlar, och har som pynt eller dörrstopp.
Det finns oändligt med möjligheter....

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Blir sugen på att gjuta, men blir aldrig färdig. Köpte ett par säckar förra året, men använde dem aldrig. Har gjort så innan också och sen använt dem året efter och då har det inte blivit bra. Rickard säger att det inte ska spela någon roll. Ha det bra! Kram Åsa