27 mars 2012

Älvor och andra små sagofigurer

Jag har flera gånger i mitt liv fascinerats av alla dessa duktiga dockmakare, som gör finlemmade små älvor och annat med detaljerade kläder och tillbehör. I min fantasi såg jag en mysig studio med tyger och grejor, och där jag satt och tillverkade sagolika figurer. Jag köpte docklera på Panduro, alltså hudfärgad Fimo/Cernit lera som finns i lite större bitar, min kompis som är keramiker visade mig hur jag skulle göra små natrutrogna händer och fötter. Och ja, jag började faktiskt fick till både händer och fötter och tänkte att nu är jag på G, ända tills jag kom till huvudena, där tog det stopp, och där slutade också min karriär som dockmakare. Ibland blir jag sugen på att testa igen, man är väl inte sämre än man kan lära sig, jag köpte mönster från England på små medeltids och Barockklänningar i Barbiestorlek som ska finna här någonstans i min kreativa röra.

Hittade en sida men hundratals länkar till olika dockmakares sidor, här kommer lite bilder från ett par av dem....


Man skulle kanske köpa hem lite Fimolera och göra lite galna Påskfigurer.


Man tillverkar tillochmed små älvstolar och annan rekvisita till dockorna.



Smart att använda gamla ljusstakar som stativ, man behöver ju inte göra underkroppen om den döljs av en långklänning.





Alla varelser är ju inte vackra och finlemmade. 



En liten detaljstudie......




Här kommer länkar till sidorna som jag lånat bilderna ifrån:


Det finns oändligt många fler fina sidor, i USA finns det tidningar som enbart handlar docktillverkning och älvor, så det är nog ganska stort, kul.

Inga kommentarer: